Bruker man strømaggregat kun en gang i blant? Da er det mange fordeler med å bruke alkylatbensin. Alkylatbensin er ikke vanlig bensin som er renset for skadelige stoffer, men er framstilt på en annen måte. Den kalles også for miljøbensin, og finnes både til 2- takt og 4-takt motorer. Prisen er omtrent den dobbelte av vanlig bensin.
Jeg bruker mitt Honda EU20i aggregat ca. 25 timer i året. Nå har jeg gått over til alkylatbensin, og jeg vil si at overgangen har vært mer positiv enn forventet. Må innrømme at jeg egentlig hadde for mye fokus på prisen, men dette har jeg lagt bak meg. Nå ser jeg kun fordeler.
Fordelene oppsummert:
- Alkylatbensin kan oppbevares i minst 5 år uten at det går ut over kvaliteten.
- Eksosgassene er mye renere enn ved bruk med vanlig bensin. Det lukter ikke og det røyker ikke.
- Motoren, forgasseren, tennpluggen og bensinledningen holder seg renere.
- Oppstart av aggregatet etter en lagringsperiode på flere uker/måneder er null stress 🙂
- NB: Har du et aggregat som har gått mange timer, og du går over på alkylatbensin, da kan det ta litt tid før motoren har blitt ‘renset’.
Jeg har hatt kontakt med Berema (Honda importøren) om alkylatbensin til Honda aggregater. Fikk følgende uttalese som svar:
‘Alkylatbensin har nok flest fordeler, og for de som bruker en maskin sporadisk så vil nok brukerfordelene samt faren for et tilstoppet drivstoffsystem oppveie den lille ekstra kostnaden gjennom året.’

CO2 utslippet er forresten lik som med vanlig bensin.
Aspen 4 er vel den mest kjente alkylatbensinen på markedet. Prisene varier fra kr. 179,- (5 liter) og en god del oppover. Jeg kjøpte en 5 liter kanne Starta alkylatbensin hos Jula til kr. 169,- . Startaprodukter i Sverige svarte på min mail om produktegenskaper sammenlignet med Aspen 4: ‘STARTA Alkylat uppfyller samma tekniska specifikationer som Aspen och de är fullt motsvarande varandra’.
Interessant info fra Aspen sin hjemmeside om alkylatbensin (sammenligned med vanlig bensin):
Vanlig bensin produseres gjennom raffinering av råolje
 der ulike destillater fremstilles på ulike måter før de kombineres.
 Bensin er derfor ikke noe enkeltstoff, men en
 blanding av flere. Vanlig bensin som kjøpes på bensinstasjoner
 inneholder rundt 100 ulike stoffer, alle med ulik
 påvirkning på ytelse, helse og miljø. Mange komponenter
 er svært farlige og giftige for mennesker og miljø.
Alkylat fremstilles syntetisk fra de rene gassene som
 frigjøres når råolje raffineres. Resultatet er en svært ren
 bensin, som består av cirka ti av de minst skadelige
 stoffene. Den er derfor så å si fri for skadelige bestanddeler,
 slik som benzen, aromatiske hydrokarboner, svovel
 og olefiner.
Min første erfaring med dette drivstoffet er bare positiv. Ekstra kostnader på årsbasis ligger for meg på ca. kr. 300,-
Mer info på feelfreecamp.no om:
Campingvogn, Bil, Fricamping, På tur, Teknikk, Tester, Kjørefilm på YouTube, De siste innleggene
