Fricamping og 12 volt

Hva skal til for å kunne fricampe med campingvognens batteri som strømkilde?

Vi liker ikke å gi avkall på luksus når vi fricamper. Uten tilgang på en 230 volt kontakt er det campingvognens batteri som må levere strømmen.

Med tanke på å bruke 12 volt så er vår Kabe allerede veldig bra utstyrt. Alde varmeanlegget går automatisk over på 12 volt sirkulasjonspumpe og fungerer fint på gass. Belysningen har led-pærer og bruker ganske lite strøm. Kjøleskapet stilles om på gass. TV og tuner bruker vi alltid på 12 volt og krever heller ikke noe tilpasninger.

Standard batteriet i vår Kabe er et fritidsbatteri på 80 Ah. Et stort misforståelse er at dette skulle bety at man har 80 Ah tilgjengelig. Etter min mening er det maks 30-40 Ah som man kan ta ut før batteriet trenger lading. Vi fant raskt ut at standardbatteriet var for lite, og vi oppgraderte til et 140Ah AGM batteri. AGM batterier er vedlikeholdsfrie, kan tappes dypere enn vanlige fritidsbatterier, og tåler flere ladesykluser.

Når det gjelder 12 volt strøm ved fricamping finnes det ganske mange løsninger. Vi har gått for en enkel løsning med å oppgradere batteriet.

Strømforbrukere i vår Kabe campingvogn: belysning, Alde sirkulasjonspumpe, vannpumpe, kjøkkenvifte, tv og tuner. Det er disse for
brukere vi stort sett tenker på, men da har vi glemt den største forbrukeren. Den største forbrukeren er nemlig panelet/styringssystemet som er montert på veggen. Selv om du ikke har slått på lys eller tv, ikke bruker vannpumpe, så bruker panelet/styringssystemet en god del strøm. Vi ble etter hvert klar over at panelet tar ca. 15 Ah per dag. Vårt totale døgnforbruk ligger på ca. 35 Ah.

DSC_0163
Panelet/styringssystemet

Watt delt med volt = Ampere

En 12 volt lampe på 12 watt bruker på en time 1Ah. En 12 volt lampe på 24 watt bruker på 1 time 2Ah.

Vårt dagsforbruk ligger på ca. 35 Ah. Kunsten er å holde batteri ladet mest mulig slik at man beholder en god reserve. Kjører vi videre etter en dag med fricamping så er det bilen som lader opp batteriet. Her måtte vi montere en ladebooster for å få god ladeeffekt.

Kjører vi ikke videre, og situasjonen tillater det, så bruker vi et strømaggregat i ca. 1,5 til 2 timer for å lade batteriet. På den måten beholder vi en god kapasitet på batteriet.

Mer info på feelfreecamp.no om:

Campingvogn, Bil, Fricamping, På tur, Teknikk, Tester, Kjørefilm på YouTube, De siste innleggene