Test Skanbatt LiFePO4 200Ah batteri (1)

Fricampere ønsker mer strøm, her er løsningen. Dette Skanbatt LiFePO4 batteriet virker for godt til å være sant. Jeg kommer med mine erfaringer gjennom en hel reisesesong.

På jakt etter mest mulig strøm har jeg fulgt nøye med på utviklingen på LiFePO4 batterier.

Nå tester jeg et Skanbatt LiFePO4 200Ah batteri.

Skandinavisk Batteriimport AS i Kristiansand disponerer batteriet, og her på bloggen skal jeg skrive om mine erfaringer.

Skannbat LiFePO4 batteri 200Ah med Bluetooth

LiFePO4 står for Lithium-Jern-Fosfat (Li=Lithium, Fe=Jern, PO4=Fosfat). Batteriet som jeg tester nå har et BMS (Batteri Managing System) og Bluetooth. Batteriet ble levert på døren og var pakket til å tåle transport. Siden batteriet er litt større enn mitt AGM batteri, måtte jeg finne en ny plassering til batteriet. Heldigvis var det meget lett i vår Kabe Smaragd.

Tommy Moe fra Skandinavisk Batteriimport AS (Kristiansand) sier følgende om brukbare ladere: Det er ikke spesielle krav til lader annet en at den må lade med mellom 14,4V – 14,8V. Det må være en vedlikeholdslader som trapper ned (eller slår seg av) når batteriet er fulladet. Laderen kan være opp til 100A, men rundt 50A anbefales over tid da man ikke bør hurtiglade alltid.

Batteriet kan derfor kobles rett på 30 A laderen i vår Kabe. Ellers laster jeg ned Appen TBEnergy på min iPhone, og denne appen kommuniserer med batteriet på første forsøk. Nå kan jeg følge med på ladeprosessen og forbruket. Dette har jeg lenget etter lenge. Så enkelt og fantastisk.

     

Etter å ha fulladet batteriet, slår jeg av laderen for å se hvor lenge batteriet varer. Campingvognen står hjemme (har hentet den fra låven for å kunne teste dette batteriet) og jeg slår på tv-en og noen lamper. På iPhonen kan jeg følge med på forbruket og SOC (State Of Charge). Det tar laaaaang tid for å tappe batteriet. Så mye strøm å bruke, det har jeg vært på jakt etter lenge. Batteriet kan tappes ned til 0 %, men jeg gir meg ved 14 %. Da er det fortsatt en spenning på 12,7 Volt. Så mye strøm har jeg aldri fått ut av et batteri før.

Første erfaringen er rett og slett fantastisk. Jeg gleder meg til å dra på tur, og se hvordan det funker i praksis. Dette batteriet må være midt i blinken for fricampere med campingvogn og bobil (men også for båt og hytte).

Alt har sin pris (dette Skanbatt batteriet koster ca. kr. 18.500). Batteriet finnes også i 100 Ah og 300 Ah varianten, med og uten Bluetooth. Batteriet veier kun 24,6 kg, 5 kg mindre enn det AGM batteriet som jeg hadde i bruk.

Om dette batteriet virkelig klarer å få fricamping opp til nye dimensjoner, får jeg sjekke over tid. Forventninger er meget høye 🙂

Skanbatt Lithium forbruksbatteri

Skanbatt LiFePO4 batteri, 200Ah, 24,6 kg, Lengde: 485mm / Bredde: 170mm / Høyde: 245mm, pris. ca. kr. 18.500,-

Batteriet selges bl. annet hos Hyttetorget, Seatronic, Hyttetorget, Batteri & Radiatorservice, Bergen Batteriservice og  Battericentralen

Del 2 av testen finner du her.

Mer info på feelfreecamp.no om:

Campingvogn, Bil, Fricamping, På tur, Teknikk, Tester, Kjørefilm på YouTube, De siste innleggene