TIL SALGS: Feelfreecamp bobil. SUPER FRICAMPER: Hymer Tramp 554 SL 1500 kg nyttelast, E&P hydrauliske støttebein, lithium 200Ah, 325 W solcelle, 1500 W inverter, Alde, stor vanntank +++++ f. reg. 2018, godt vedlikehold, uten merker eller skader, lagret inne….. Lagerseksjonen (48 m2) på Aurskog er også til salgs.
Se Finn annonsen: her
Vanntanken på bobiler varierer fra ca. 80 liter og oppover. En stor vanntank er viktigere enn mange tror. Å ha nok vann i tanken øker komforten betydelig. Etter min mening er det helt håpløst å kjøre rundt med kun 20 liter vann på tanken. Det er kun et tricks for å holde egenvekten lav. I praksis reiser man på tur med full vanntank. Er det nødvendig å kjøre rundt med kun 20 liter vann for å holde seg under 3500 kg, så kan man lure på om det er riktig bobil. C1 sertifikat løser sånne problemer.
Tilbake til vanntanken og at den skal romme mye vann. Med 160 liter klarer vi oss fint i 4-6 dager, litt avhengig av bruk av dusjen i bobilen. Spillvannstanken har et innhold på 140 liter og det er faktisk mer enn vi trenger. For oss er det viktig at vi kan ta en langhelgstur uten å tenke på vann, gass, toalett, strøm, gass, osv.
Størrelsen på vanntanken er noe som nesten er umulig å endre på i etterkant. I beste tilfelle tar du med deg noen vannkanner i reserve, men egentlig er det en ganske klønete situasjon.
I følge en selger jeg snakket med blir mange bobiler kjøpt med øyet på det fine interiøret. Mange hopper over å sjekke praktiske saker som i etterkant var viktige allikevel. I den forstand er det også viktig å sjekke om badet er stort nok til ‘å sitte’. Jammen er det trangt i mange bobilbad….
Her kommer noen andre sjekkpunkter:
Har bilen nok nyttelast?
Mørke vinduer eller ikke? Det kan bli mørkere inne enn du egentlig ønsker.
Høydeforskjeller i gulvet eller flatgulv?
Hvor ligger Alden/Truma varmeren med tanke på avstand for varmtvann til kjøkken eller bad.
Speilene bør ha vidvinkelspeil. (merkelig nok har noen bobiler ikke det)
Hvor stabil er bilen (eller trenger du støttebein bak, eller hydrauliske støttebein?)
Sittekomfort. Ergonomien i en bobil har sine svakheter. Ofte er det ikke mulig å sitte med føttene godt plantet på gulvet. Sittehøyden er ofte for høy og det er slitsomt for ryggen.
Mange av disse sakene er faktisk langt mer viktig enn for eksempel fancy dimbar ledbelysning på gulvnivå.
Bruk hodet og sjekk detaljene før du kjøper.
Mer info på feelfreecamp.no om: Bobil, Fricamping, På tur, Campingvogn, Teknikk, Tester, Bil, Kjørefilm på YouTube, De siste innleggene