For meg har det alltid vært viktig at vår bobil er tilpasset for fricamping. Akkurat som ved elektriske apparater har jeg ønsket meg en form for energimerking for bobiler. Dette med tanke på muligheter til å fricampe.
En slik energimerking finnes ikke per i dag, så jeg har utviklet min egen ‘energilabel’. Selv om jeg har brukt mye tid til å lage den, så er det bare min tolkning. Verdiene som jeg har brukt er selvsagt subjektive. Jeg er klar over det, men jeg har gått mange runder før jeg ville legge det ut på bloggen her.
I tillegg har jeg lagt inn viktig info om vekt, vann-, spillvann- og dieseltank.
Denne energimerkingen gjelder for vår Hymer da vi kjøpte den i 2018:
Så kom det en del oppgraderinger:
- Et AGM batteri på 95 Ah blir byttet for et Skanbatt Lithium 200Ah.
- En Pro User 1500 W inverter blir montert.
- En 80A batterilader blir montert.
- Et 140 W solcellepanel blir montert. Etter hvert byttet ut for 2×125 Watt.
- En 50A DC-DC ladebooster blir montert.
Etter disse oppgraderinger ser energimerkingen slik ut i 2021:
Mer info på feelfreecamp.no om: Bobil, Fricamping, På tur, Campingvogn, Teknikk, Tester, Bil, Kjørefilm på YouTube, De siste innleggene